GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt

05 juli 2020 13:06 #1 door Garfield
Zoals aan diverse mensen toegezegd op het kampeerweekend van de Stammtisch Oost, hierbij wat informatie over hoe ik tracks navigeer met mijn motor.

Ik ga ervan uit dat iedereen weet wat het verschil tussen een route en een track is.

De voorgeschiedenis:
Ik reed sinds 2015 met een Garmin Zumo 210.
Dat beestje werd echter echt te oud voor de grote Alpenritten die ik deed dus ik heb na héél lang aarzelen in 2018 een TomTom Rider 550 gekocht.
Dat apparaat beviel me supergoed en op asfalt heb je daar genoeg aan.

In 2019 kocht ik echter een Transalp en ben ik begonnen met offroad rijden.
Dan kun je niet veel met een TomTom want die kan niet overweg met (offroad) tracks.
Een TomTom kan wel een track inladen, maar hij wil de track vervolgens altijd aan de kaart koppelen.
En als je volgens het kaartmateriaal van TT ergens niet kan rijden, dan doet hij niks met die track (op dat stuk).
Dus toen heb ik er vorig jaar maar een Zumo 660 bijgekocht.
So far so good.

Een maand of wat geleden bracht Garmin hun nieuwe vlaggenschip uit, de Zumo XT.
Die zou de perfecte kruising zijn tussen een TT 550 en een Zumo 660.
Dus die had ik blind gekocht en de TT 550 en de Zumo 660 verkocht.
Helaas beviel de XT me zo slecht dat ik die na twee ritten weer heb verkocht en weer een nieuwe TT550 heb 'terug' gekocht.
So far so good.

Alleen had ik toen dus wel weer een probleem met het rijden van offroad tracks.

Ik heb dat nu als volgt opgelost:

1. Ik heb op Aliexpress een hele fijne stevige telefoonhouder gekocht die mijn telefoon goed vasthoudt maar ook nog eens draadloos oplaadt.
Dat kan niet met iedere smartphone maar met de mijne (Samsung Galaxy S8) kan dat wel.
Zelfs met de hele dag het scherm en diverse apps aan laadt hij 'm keurig bij.
Hiermee heb ik dus een mogelijkheid gecreëerd om 'iets' op het scherm van de telefoon te doen tijdens het rijden.

2. Ik heb in de Android app store de app 'GPX Viewer Pro' gekocht voor een klein eenmalig bedrag.
Deze app kan een track inladen en laat verolgens precies zien waar jij rijdt aan de hand van de Open Source Map.
Ik heb de 'Pro' versie van deze app gekocht omdat je dan ook offline maps kan gebruiken en nog wat meer instellingen kan doen.
Als je dus even geen mobiele data hebt tijdens het rijden dan ben je niet meteen de kaart kwijt.

Ik heb deze combinatie gisteren tijdens de offroadrit de hele dag gebruikt en het werkte perfect.
Het is natuurlijk nog niet zo perfect als een echt offroad navigatiesysteem maar als je niet de Sahara in gaat dat werkt dit prima.

Hieronder de links naar de telefoonhouder en de app:

www.aliexpress.com/item/4000107072856.ht...1.0.0.5ba44c4dICpVZz

play.google.com/store/apps/details?id=co...id.app.gpxviewer.pro

Doe je voordeel met deze informatie !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2020 21:25 #2 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt
Osmand gebruikt ook de Open Source Maps en de gratis versie kan maximaal 7 kaarten in laden. Dat is genoeg voor in de buurt: Nederland, Belgie, Luxemburg, NordRhein-Westfalen, Niedersachsen, Rheinland-Pfalz.

Tegenwoordig is er ook een iOS versie .

Door trillingen kunnen camera's met optische zoom in smartphones stuk gaan. Gelukkig heb ik die niet, maar dit is wel iets om te onthouden voordat je smartphone stukgaat.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2020 10:31 #3 door wimj
Beantwoord door wimj in topic GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt
Ik snap niet goed waarom mensen hun dure smartphone aan trillingen en de elementen blootstellen als je voor minder dan 80 euro een oerdegelijke garmin legend of vista kunt kopen. Alleen voor op de weg, alla(h), maar onverhard?

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2020 11:44 - 14 juli 2020 11:45 #4 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt
Ik rij al sinds 2013 offroad met mijn smartfoon en Osmand. Eigenlijk heb ik in die jaren 1x een telefoon vervangen omdat hij overleden was (na bijna 2 jaar. dus nog steeds een bovengemiddelde levensduur). Het is onduidelijk waarom maar het gerammel op de motor zal niet geholpen hebben.

Inmiddels heb ik deze telefoon : Blackview bv5500 pro Dus dure smartphone?

Ik weet zeker dat mensen die een beetje tijd willen steken in het leren gebruiken van Osmand, veel gelukkiger worden van deze combi dan van een Garmin Oregon of Montana. Goedkopere Garmin opties komen al helemaal niet in de buurt.

Toen ik begon met Smartphone navigatie was het nog heel vreemd maar heel snel keken er 'Gamin GPsmap gebruikers' jaloers naar mij setup. Het was goedkoper en had meer functies. Inmiddels loopt het topic bij de offroad buren al 7 jaar en groeit het aantal gebruikers nog steeds. Ik snap juist voor asfaltridders dat een TT of Garmin fijn is ivm met 'bochtige route's' maar voor offroad zie ik maar weinig voordelen.

Voordelen:
Locatie delen met mede reizigers (bij kwijtraken)
Locatie zoeken via internet en navigeren
Geen bizarre limiet wbt trackpunten
Groot scherm (ogen lopen achteruit)
Updates van software en kaarten
Nog te rijden km's van een track in beeld +geschatte aankomst
Tracks via email, kabel, whatsapp en google drive
Geen software nodig om aan een computer te kunnen hangen
Snel zoomen
Compatibel met meer accessoires

Dus tja

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2020 10:26 #5 door wimj
Beantwoord door wimj in topic GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt
Eerlijk is eerlijk: ik wist niet dat je voor dat bedrag al een degelijke smartphone had. Ik kan me je keus nu beter voorstellen. Mocht ik ooit de stap naar een smartphone zetten (jaja, ik hoor tot de 1% die nog niet voorzien is) zal ik zeker aan dit draadje terug denken.

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 sept 2020 18:09 #6 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt
Hierbij een update.

Bij de laatste Zandtoertocht in Augustus trok mijn telefoon (Samsung Galaxy S8) het niet om in de toen heersende buitentemperatuur (30 graden) de hele dag het scherm aan te hebben met deze app aan.
Ondanks dat de telefoon in de draadloze oplader-houder zat, raakte mijn accu leeg, tot minder dan 10% aan het eind van de dag.
Ik denk overigens dat dit meer aan mijn specifieke toestel ligt dan aan wat anders want mijn toestel is inmiddels twee jaar oud, intensief gebruikt en komt de dag niet meer door zonder tussendoor opladen.
De app zelf bevalt me nog steeds supergoed, vooral dat ik de lijndikte en kleur goed kan instellen, afstand-indicatoren op de track kan zetten en ook kleine richtingspijltjes in de track kan zetten zodat ik weet welke kant ik op moet (handig als de track zichzelf kruist).

Echter, omdat ik een echt betrouwbare oplossing wil, ben ik verdergaan zoeken.
Getriggerd door Pim's verhaal over zijn recente trip ben ik Garmin outdoor 'handheld' toestellen gaan verkennen.
Na enig speurwerk heb ik een gebruikte GPSMap 64ST gekocht.
Dit toestel is zéér robuust en doet het zeer goed.
Het scherm is natuurlijk veel kleiner dan dat van een moderne smartphone maar ik kan het op de motor goed lezen (Ik ben 50 en heb een bril met varifocus glazen).

Het afgelopen weekend heb ik weer twee dagen zand gehapt in Brabant en België en toen heb ik de app naast mijn Garmin gebruikt.
De app op de telefoon geeft een beter, duidelijker en helderder beeld en voldoet in dat opzicht beter.
Maar ... mijn telefoon hield het weer niet vol.
De Garmin hield alles moeiteloos vol en voldoet dus beter.

Later dit jaar 'krijg' ik een nieuwe smartphone, kijken wat die doet.

Maar voor de echte betrouwbaarheid vertrouw ik vanaf nu (weer) op een Garmin.


Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2020 22:55 #7 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt
Draadloos laden wordt heter dan met een kabel laden. Ik heb maar een paar keer problemen (kwam altijd wel goed) gehad en dat was in een bloedheet Spanje. Nu hangt mijn telefoon ook lekker in de rijwind. Dat zal ook schelen.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2020 09:08 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt
Dat is niet mijn ervaring, dat draadloos laden heter wordt dan met een kabel.
Ik heb op mijn bureau en in de garage inmiddels draadloze oplaad-standaardjes en dat werkt perfect.
De enige keren dat ik merk dat de telefoon daarbij wat warmer wordt is als de accu al behoorlijk leeg is - kennelijk wordt er dan wat harder geladen.

En mijn accu is denk ik hoe dan ook al aardig aan het einde, aangezien ik hem nu al één of meerdere keren per dag op moet laden, ook bij matig gebruik ...

Anyway, de app werkt echt geweldig maar ik ben blij dat ik er nu de GPSMap naast heb, die is zo robuust ...

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2020 11:49 - 20 sept 2020 11:59 #9 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt
Zoek het maar eens op, in principe werkt het als de twee spoelen in een transformator (inductie). Dat wordt ook warm.
De telefoon wordt heter en het laden is minder efficiënt (bedraad is 2x zo snel). Om die reden ben ik niet verder gaan zoeken naar een draadloze optie op de motor.

Met een kabel krijg je dus sneller voldoende lading wanneer je even op een koeler plekje bent. Of wanneer de rijwind wel zijn werk doet. Ik had alleen last van oververhitting, stilstaand in de volle zon.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2020 12:47 #10 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt
Oh ik weet vrij aardig hoe het werkt hoor (ik ben ir. werktuigbouwkunde) :-)
Ik ben echter met draadloos laden begonnen omdat mijn telefoon zo'n klote-USB-C stekkertje nodig heeft en die stekker wil er niet (meer) goed in en blijft ook niet (meer) goed zitten.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2020 13:17 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt
Hoe bevalt het werken met een touchscreen onderweg?

Ik ben gewend met de GPSMAP om regelmatig in/uit te zoomen, afhankelijk van het soort route/track. Als je hard kunt beetje uitzoomen, duik je een bos in inzoomen. Dat moet een beetje vlot dus onder het rijden.
Dan vind ik het erg fijn dat ik zonder op het scherm te kijken de knoppen kan vinden en een paar tikken kan geven.

Als ik dan even een seconde heb gluur ik weer op het scherm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2020 16:16 #12 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt

Hoe bevalt het werken met een touchscreen onderweg?


Kort gezegd: niet :-)

Het scherm van mijn smartphone laat zich niet bedienen met handschoenen dus ik stel eea. vóór vertrek in zoals ik het wil hebben en daar doe ik het dan mee.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2020 20:38 - 20 sept 2020 20:43 #13 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt

Oh ik weet vrij aardig hoe het werkt hoor

Ok, dan heb ik nog een tip. Er bestaan usb-c kabeltjes met een magneet aansluiting (zoals apple dat ook met sommige apparaten doet) je kan dan het magneet deel laten zitten. Het laden gaat niet op topsnelheid maar het neemt wel het risico op sloopwerk weg.


Ik heb Osmand op autozoom staan. Hij zoomt in wanneer ik langzaam ga en uit wanneer ik sneller ga. Je hebt zo maximaal overzicht op snelle stukken en bij kruipsluipwerk zie je de slootjes en fietspaden liggen.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2022 08:44 #14 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt
Is dit nog altijd het beste alternatief?

Afgelopen paasrit merkte ik dat de TT 410 niet echt helpt bij de allroad rit. Is de Tomtom 5XX serie al beter in allroad ondersteuning, of kan ik beter de app downloaden die Garfield voorstelt?

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2022 12:42 - 20 apr 2022 12:44 #15 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic GPX Viewer Pro - de app die Garfield gebruikt
TT is onveranderd: nog geen mogelijkheid om echt tracks te rijden.
Als je een track in TT laadt, gaat hij dat altijd in je toestel omrekenen naar wegen die de TT kent als wegen waar je mag rijden. Dat werkt dus niet.
Op asfalt gebruik ik met veel plezier mijn TT550 want daar verslaat hij elke Garmin qua gebruiksgemak maar zodra je iets wil rijden dat op offroad lijkt heb je niets meer aan een TT.

Ik gebruik een Garmin GPSMap 64st voor offroad rijden, nog steeds aangevuld met GPX Viewer Pro op mijn telefoon.
Diverse andere mensen zijn deze app op mijn aanraden ook gaan gebruiken en iedereen is onverdeeld positief.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden