Olie africa twin

15 jan 2024 20:15 #1 door Wessel
Olie africa twin werd gestart door Wessel
In de winter mooi de tijd om de brommer een beurtje te geven, nu heb ik nog 10W-40 SAE in de garage staan, is dat geschikt voor een CRF1000 2017?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2024 21:28 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Olie africa twin
wat staat er in je instructie boekje ?

(R adTheFuckingManual)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2024 12:53 #3 door alain
Beantwoord door alain in topic Olie africa twin
Vooral bij DCT is het belangrijk deze voorschriften goed na te leven, wil je vroegtijdige kosten vermijden.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2024 16:44 #4 door Wessel
Beantwoord door Wessel in topic Olie africa twin
De 10W-30 is bekend, vandaar de vraag tav 10W-40. Ik heb geen DCT. Kan het kwaad, wat is het verschil tussen de 30 en de 40?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2024 17:15 #5 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Olie africa twin
Ow jee, een olie topic....................................................

Eenvoudig gezegd:
de 10W geeft de dikte aan bij 'koude' toestand. Dus op het moment dat je de motor start.
de 30W of 40W geeft de dikte aan bij warme motor. Daarbij is 30W dunner dan 40W en dus zal een en andere makkelijker door de oliekanalen gaan dan een 40W.

Persoonlijk:
Ik hou me aan de voorgeschreven olie van de fabrikant. Die geven dat niet voor niets aan.
Kan de 10W40 kwaad ? Tja, een gewetensvraag.... en geen garanties. Als er niets anders voorhanden is (bv. op reis) zou ik het wel aandurven. Een dealer (en in dit geval ook ik) zou het niet aanraden, al is het maar om rare garantie claims voor te zijn.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2024 18:24 #6 door Wessel
Beantwoord door Wessel in topic Olie africa twin
Top, dank voor de uitleg! Ff kannetje bestellen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2024 13:09 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Olie africa twin
Ja leuk, weer eens een olie discussie :P In de instructieboekjes van onze oudere Alpen en Twins staat een tabeltje met olie diktes en buiten temperaturen, als je vaak in koude rijd kies je een andere olie dan wanneer je in warme gebieden rijd. Een 10W40 kan beter tegen warmte dan 10W30. Dat tegenwoordig fabrikanten kiezen voor "dunnere" olie komt vooral omdat het minder wrijving geeft en daardoor iets lager verbruik en daardoor minder schadelijke uitstoot.
Maar dat een 10w40 slechter door oliekanalen zou stromen dan 10w30, en je motor zou slopen lijkt me een broodje aap verhaal. Hooguit merk je dat je ipv 1op 20 nu 1op19,5 rijd. En je 2017 is ook al een tijdje uit de garantie.... onze 2016 doet het prima met 10W40.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2024 16:59 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Olie africa twin
Wat voor banden kun je eigenlijk het beste gebruiken ? :whistle: :P

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 jan 2024 17:51 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Olie africa twin
ronde zwarte zijn tamelijk populair

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2024 21:53 #10 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Olie africa twin
Eénmalig een keertje 10W40 in mijn CRF1000 gehad en gaf bij flink accelereren een slippende koppeling. Vraag mij niet het hoe en waarom, maar hierna gewoon de voorgeschreven 10W30 er weer in en nooit geen problemen meer gehad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2024 08:41 #11 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Olie africa twin
Was het dan wel MA / MA2 gecodeerde motor olie ?
Het is wel bekend dat de koppeling gaat slippen als je al auto-motor-olie in gooit. Daar zitten te veel wrijvingsmiddelen (of liever anti wrijvingsmiddelen) waar de natte koppeling van een motorfiets niet tegen kan.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2024 08:47 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Olie africa twin

renATus schreef : Eénmalig een keertje 10W40 in mijn CRF1000 gehad en gaf bij flink accelereren een slippende koppeling. Vraag mij niet het hoe en waarom, maar hierna gewoon de voorgeschreven 10W30 er weer in en nooit geen problemen meer gehad.


In mijn CRF vanaf de eerste oliewissel 10W40 en inmiddels 70.000 verder geen enkel probleem ervaren. Dealer gaf aan dat het veilig kon worden gebruikt.
Inderdaad auto olie is killing voor je koppeling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2024 19:22 - 09 feb 2024 19:23 #13 door renATus
Beantwoord door renATus in topic Olie africa twin
Geen idee wat voor een 10W40 het was Rob. De koppeling slipte in ieder geval. Na de oliewissel was het probleem opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2024 19:52 - 09 feb 2024 20:39 #14 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Olie africa twin

Waffie schreef : wat staat er in je instructie boekje ?

(R

adTheFuckingManual)


Ad, In die zelfde owners manual staat ook een aanbeveling om je ketting iedere 1.000 km te smeren.
Ik heb zelf maar bedacht om dat vaker te doen en dat bevalt me prima ketting bij 38.000 km preventief vervangen voor de aanvang van een 3 weekse trip.
Als ik die trip niet had gemaakt had ik er nog wel even mee door kunnen rijden. Maar ja je wilt de 'goden' ook niet verzoeken hè!

Wat Honda wel extra aanbeveelt is het gebruik van motorolie die voldoet aan de MA-classificatie omdat olie die niet aan de MA-classificatie voldoet, zoals motorolie voor personenauto's, het slipper koppelingssysteem zal beschadigen.

Wat ik maar wil zeggen, het is een aanbeveling en dat betekent niet dat het altijd mis gaat als je de aanbeveling niet opvolgt.
XRVTUUR schrijft ook een waar woord.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.093 seconden