Afgelopen zondag de gelegenheid van een verjaardag in midden Limburg aan gegrepen om er een mooi toertochtje naar toe te maken.
Een kleine 4 uur binnendoor gereden en 2 pondjes gehad. Eigenlijk zouden het er 3 moeten zijn geweest, maar de 3e bleek niet te varen. Dat was ff zoeken naar de omweg, maar verder heerlijk gereden. Het was wel nattig, maar geen echte regen en met een temperatuur van een graadje of 9 prima te rijden.
Binnendoor kwam de verbruiksmeter op 4,3 liter op de 100 km. Een ruime 1 op 23 dus, en dat met mijn niet geheel rustige rijstijl.....
Terugweg was in het donker en maar de snelweg op gedoken. Daar ook weer niet geheel de 130 aan gehouden (ben nog in afwachting van eventuele naheffingen) en toen was het verbruik toch wel aanzienlijk hoger met 5,9 op de 100. (1 op 16,9)
Niet verkeerd lijkt me zo. Maar vandaag dus wel toe aan de eerste 1000 km beurt (al was ik er inmiddels alweer 390 km overheen..... )
Tja, garantie technisch moet ik formeel bij een Honda dealer langs. Lang getwijfeld of ik dat zou gaan doen, maar met wachttijden van een week of 2 toch maar zelf gedaan. Is toch eigenlijk belachelijk dat ik dat wat ik zelf dagelijks uit voer aan een andere motor voor mijn eigen motor zou uitbesteden.
Olie en filter vervangen (na los halen van de carter beschermer). Het oliefilter zit, zoals ook bij veel andere merken, boven de uitlaatbocht. Er is nauwelijks een goede methode om dat zonder te knoeien goed te vervangen. Ik heb wel wat ideetjes, maar die moet ik nog even uitwerken.... misschien toch eens tijd voor een 3d printer
Olie was zwart maar 'schoon' (geen vervuilingen of verbrandingsresten). Alles nog even nagelopen op vast zitten, ketting gesmeerd en op spanning gecontroleerd, nieuwe oliefilter er op, uiteindelijk 3,6 liter olie er in (10w30), even warm laten draaien en nog even nacontrole, carter beschermer er weer op en klaar.
De olie peilstok is compleet van zwart kunststof en daardoor moeilijk tot niet goed af te lezen. De truc is dan om een schone doek bij de hand te hebben zodat je de peilstok daar tegen kunt houden om goed te kunnen zien hoe hoog het peil staat.
De verlichting ben ik eigenlijk nog niet heel happy mee. Hij geeft echt wel licht, maar tussen de auto's lijkt het nauwelijks zichtbaar. En als je op verlichtte wegen rijdt valt de verlichting van de koplamp (en extra verlichting) op de weg ook niet echt op. Het voelt alsof ik meer op het licht van de anderen rij dan op mijn eigenlijk lucht bundel. Maar als het echt goed donker is, dan is het wel prima licht. Maar het voelt toch wat appart. Vandaag dus ook maar even gekeken of de afstelling van de koplamp wel correct is, en die staat zeker niet te hoog.