TET (Trans Europe Trail)

13 aug 2018 22:23 #21 door Domi
Beantwoord door Domi in topic TET (Trans Europe Trail)

Ja vooral dat! Natuurlijk erg afhankelijk van degene die de track voor je in elkaar heeft gezet.

Ik heb een paar honderd kilometer TET langs de Frans-Italiaanse Alpen-grens gereden, vorige week. Nou kan ik met mijn AT wel aardig uit de voeten, maar met een veel lichtere trail- of enduromotor kun je dan ook nog eens bakken plezier hebben. De lokalen komen ook op die wegen en paden en die doen dat zonder uitzondering met een endurootje.

Zelfs als je gemiddeld offroad ervaring hebt en je komt daar met een Alp, zul je er niet veel plezier aan beleven.


Wel gaaf hoor. Tracks zijn altijd geheim en dit pluk je van het web, bewerk je een beetje naar je eigen plan en hoppetee rijden!


Het is wel lastig te bepalen van hoe moeilijk alles is, Nederland (iig wat ik heb gereden) was niet moeilijk. Zou ook wel naar het zuiden willen en daar dan een stuk TET doen. Maar de heen en terugreis doe ik liever op de TransAlp dan op de NX, maar als het als noob met een Transalp daar bijna niet te doen is is de lol er ook snel af denk ik.


TransAlp 600 '96 - WR250R '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 okt 2018 21:10 #22 door Chris
Beantwoord door Chris in topic TET (Trans Europe Trail)
Vorige week een stuk van de TET geprobeerd oost van Bardoneccia Italië. Er zaten beklimmingen in waar een Alp met 100kg Brabander niet tegenop kwam. Het was op stukken te zwaar door steile beklimmingen en losse ondergrond. Ik kwam nog een eind met de Domi, maar wat voor een zin heeft het als de helft van de groep moet omkeren.
Ik persoonlijk vind dat de Italiaanse linesman aan het doel voorbij is geschoten. Je zou met een zwaardere allroad met bepakking rond moeten kunnen komen.
We hebben wel mega genoten van de bekende passen als de Jafferau, de Sommeillier en de Assietta. Het weer werkte lekker mee en er lag nauwelijks sneeuw op de toppen.


Insanity is not as easy as I make it look

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2018 13:40 #23 door wimj
Beantwoord door wimj in topic TET (Trans Europe Trail)


Ik persoonlijk vind dat de Italiaanse linesman aan het doel voorbij is geschoten. Je zou met een zwaardere allroad met bepakking rond moeten kunnen komen.


Dat klopt niet, de TET is gericht op lichte allroads (dual-sports), zie de TET website. Gelukkig is er zoals je opmerkte nog veel binnen èn buiten de TET te genieten!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 okt 2018 20:42 #24 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic TET (Trans Europe Trail)


Ik persoonlijk vind dat de Italiaanse linesman aan het doel voorbij is geschoten. Je zou met een zwaardere allroad met bepakking rond moeten kunnen komen.

Dat klopt niet, de TET is gericht op lichte allroads (dual-sports), zie de TET website.

+1 Dat het een avontuurlijke route is wil niet zeggen dat je het met een allroad/adv machine moet kunnen. Volgens mij hebben de italianen het juist goed gedaan.

Het is wel lastig te bepalen van hoe moeilijk alles is, Nederland (iig wat ik heb gereden) was niet moeilijk. Zou ook wel naar het zuiden willen en daar dan een stuk TET doen. Maar de heen en terugreis doe ik liever op de TransAlp dan op de NX, maar als het als noob met een Transalp daar bijna niet te doen is is de lol er ook snel af denk ik.

Je kan gewoon de bekende Alpenroutes gaan doen, die zijn in principe te doen op een Alp. Ik denk wel dat je meer lol hebt op de NX. Bedenk dus wat het belangrijkst is aan je reis, het spelen in de bergen of de heen- en terug-reis.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2018 17:46 #25 door Domi
Beantwoord door Domi in topic TET (Trans Europe Trail)

Je kan gewoon de bekende Alpenroutes gaan doen, die zijn in principe te doen op een Alp. Ik denk wel dat je meer lol hebt op de NX. Bedenk dus wat het belangrijkst is aan je reis, het spelen in de bergen of de heen- en terug-reis.

Ik denk dat ik al weet wat ik leuker vind.  :P

Comfort is op zich ook niet zo'n issue, kan zonder problemen langere afstanden doen op de NX. Voordeel van een dual-sport is dat je wat vrijer kan bewegen en dus niet de hele tijd in dezelfde houding hoeft te zitten. Alleen vlot snelweg is niet prettig gezien het bij 100/110 wel leuk genoeg is geweest, maar kan er ook voor kiezen om toeristisch naar de route te gaan (80/100 wegen), duurt wel wat langer maar is wel prettiger en heb je een motor die meer geschikt is voor het technische spul (en minder kwetsbaar). Auto met trailer is ook optie maar dat doet wel een beetje af aan het adventure gevoel. :-X

Zit overigens ook aan te denken om de NX om te ruilen voor een CRF250L (beetje jammer dat geen één dealer bij mij de buurt een L of Rally heeft staan voor een proefrit), de NX is na 30 jaar en meerdere eigenaren niet meer echt fris, weet niet hoe betrouwbaar die nog is maar daar kom ik liever niet achter als ik ergens in the middle of nowhere in het buitenland ben. ;D


TransAlp 600 '96 - WR250R '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2018 18:06 #26 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic TET (Trans Europe Trail)

Alleen vlot snelweg is niet prettig gezien het bij 100/110 wel leuk genoeg is geweest, maar kan er ook voor kiezen om toeristisch naar de route te gaan (80/100 wegen), duurt wel wat langer maar is wel prettiger en heb je een motor die meer geschikt is voor het technische spul (en minder kwetsbaar). Auto met trailer is ook optie maar dat doet wel een beetje af aan het adventure gevoel. :-X


Wanneer je de route national pakt (niet heel toeristisch maar schiet wel op)en alleen peage doet rond grote steden is het prima te doen al heb ik ook 100/110 gereden op de peage en dat gaat wel sneller. Nu ik een busje (ook 100 a 110 km/u) heb waar de brommer in kan geloof ik het adv-gevoel op de snelweg wel. Het scheelt compromissen op bandenvlak en slijtage van de brommer.  Het stallen van het busje is wel weer een ding maar ach. Gewoon gaan het is echt geweldig daar!

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 okt 2018 19:03 #27 door Floris
Beantwoord door Floris in topic TET (Trans Europe Trail)


Zit overigens ook aan te denken om de NX om te ruilen voor een CRF250L


Heb je wel 'ns een WR250R overwogen?
Er staat 'r eentje te koop bij een dealer in Brabant. Zie marktplaats.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 okt 2018 12:41 #28 door Domi
Beantwoord door Domi in topic TET (Trans Europe Trail)

Wanneer je de route national pakt (niet heel toeristisch maar schiet wel op)en alleen peage doet rond grote steden is het prima te doen al heb ik ook 100/110 gereden op de peage en dat gaat wel sneller. Nu ik een busje (ook 100 a 110 km/u) heb waar de brommer in kan geloof ik het adv-gevoel op de snelweg wel. Het scheelt compromissen op bandenvlak en slijtage van de brommer.  Het stallen van het busje is wel weer een ding maar ach. Gewoon gaan het is echt geweldig daar!

Slijtage is inderdaad wel een punt, hoewel dat met een 250 allroad voornamelijk de banden zullen zijn lijkt me. Maar zal voor komend jaar is wat gaan plannen. :)

Heb je wel 'ns een WR250R overwogen?
Er staat 'r eentje te koop bij een dealer in Brabant. Zie marktplaats.


Heb ik ook naar gekeken maar ik denk dat de Honda mij beter zal bevallen. Als ik alle reviews zo lees dan is de WRR sneller, standaard iets betere vering en lichter. De CRFL heeft dan weer midrange power, meer gebalanceerd (makkelijker) en heeft langere onderhoudsintervallen (iig qua olie, niet qua klep controle). Vind daarnaast de CRFL ook een stuk leuker om te zien, ook niet onbelangrijk. Vering kan later altijd nog worden geüpgrade als het echt tegen valt op snellere stukken.

Ben ook heel benieuwd hoe de CRFL zich vergelijkt met de NX, vooral hoe het vermogen zich ontwikkeld en qua trillingen. De NX heeft 1pk meer (en 15kg lichter rijklaar..) maar dat komt er pas echt uit boven de 6k rpm, in het zand zit je dan toch al gauw hoog in de toeren zodat de motor sneller reageert op input en dat brengt ook de nodige vibraties met zich mee (hoewel dat op straat pas echt merkbaar is).

De KLX250 is er overigens ook nog maar daar zijn veel minder aftermarket onderdelen voor beschikbaar, op langere termijn lijkt me dat niet handig voor als je toch een grotere tank of iets dergelijks wil hebben.

TransAlp 600 '96 - WR250R '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 nov 2018 08:40 #29 door Chris
Beantwoord door Chris in topic TET (Trans Europe Trail)
De DRZ400S bleek het ideale stuk gereedschap voor de TET. Hij klom overal probleemloos tegenop en kon ook nog 120 km/h cruisen zonder uit elkaar te vallen. Safaritank en bagagerek achterop was voldoende aanpassing voor de trip. 40pk 40nm 150 kg rijklaar met grote tank.

Insanity is not as easy as I make it look

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2018 12:15 #30 door Domi
Beantwoord door Domi in topic TET (Trans Europe Trail)
De DRZ400s is ook wel interessant, wel wat goedkoper dan een (nieuwe) CRF250L.
Heb je nog de originele vertanding of de langere (SM) vertanding erop zitten? 

TransAlp 600 '96 - WR250R '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 nov 2018 23:57 #31 door Chris
Beantwoord door Chris in topic TET (Trans Europe Trail)
Het was niet mijn motor, ik heb voor dit soort ritten een NX650.
De DRZ400S had de originele vertanding, de originele uitlaat(bochten), maar wel een stage1 carb conversie.

Insanity is not as easy as I make it look

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2018 12:37 #32 door kees
Beantwoord door kees in topic TET (Trans Europe Trail)


Mja, het is een beetje een dilemma: een lichte doelgerichte motor is per definitie niet geschikt voor de rit erheen, maar geeft de meeste fun en beste leercurve, eenmaal op de track. Een zwaardere allroad brengt je zonder omhaal vlot en comfortabel naar de track, maar eenmaal daar zal het o.a. gewicht je af en toe parten spelen.

Ik denk toch dat 120km/u cruisen naar TET Catalunya op een DRZ400 niet bevorderlijk is voor de levensverwachting van het motorblok.

Korte termijn mag je trip dan wel goed verlopen zijn, maar je merkt op langere termijn pas dat het misschien toch niet zo bevorderlijk was.


Op TET FB wordt er ook eindeloos gejeremieerd over motoren. Motortjes als de DRZ geeft op de track de meeste fun en beste leercurve en naar mijn mening zou daar de nadruk moeten liggen. Maar, voor de rit erheen zijn ze ongeschikt. Pak 'n Bak!


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2018 16:40 #33 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic TET (Trans Europe Trail)


Ik denk toch dat 120km/u cruisen naar TET Catalunya op een DRZ400 niet bevorderlijk is voor de levensverwachting van het motorblok.


Je hoeft niet 120 te rijden 90 a 100 kan ook. Je kan de wereld rond op een DR300 (Austin Vince en consorten). Het probleem in al dit soort discussies is dat iedereen maar focust op hoge snelheid snelweg kilometers. Neem twee dagen extra en je komt er ook met lagere snelheden. Beter voor je blok, banden en je geest. Snelweg jagen is voor de meeste mensen vermoeiend en saai dus tja.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 nov 2018 22:41 #34 door Chris
Beantwoord door Chris in topic TET (Trans Europe Trail)
Het klopt wat je zegt, je hoeft geen 120 te kunnen rijden om ver te komen. De DRZ is probleemloos gebleken, deed alles naar behoren en de zwaardere tracks uiteraard bovengemiddeld.
Een ideale motor bestaat niet, dus je zal altijd een compromis moeten sluiten, met name waar het om gewicht gaat. Mijn Domi 650 lijkt ideaal, want hij kan een vakantie lang zonder oliewissels en dergelijke. De 170 kg die hij weegt is veel voor de zware tracks, maar ik kon bijna alles hebben. Mijn verlies een keertje pakken en een pas overslaan heb ik overigens ook overleefd en we hebben alweer een fantastische week gehad.

Kortom, ga rijden met wat je hebt en accepteer de beperkingen.

Insanity is not as easy as I make it look

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2018 00:15 #35 door kees
Beantwoord door kees in topic TET (Trans Europe Trail)

Allemaal waar! Ik wilde er alleen op wijzen dat lange snelwegkilometers met éénpitters eigenlijk af te raden is, puur gekeken naar de techniek.

Alle ervaring ten spijt veroordeel ik mezelf gemakshalve ook tot mijn AT. Daarnaast ben ik zelf niet zo'n cruiser die er maar wat langer over doet. Dus ik jas hem in een noodgang naar de track. Dan is die zware bak wel weer handig en hij lijdt er niet zoveel onder.


Op de track deal ik er dan maar mee. Ja soms is die onhandig, maar voor mij, meestal niet.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2018 11:15 #36 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic TET (Trans Europe Trail)


Op de track deal ik er dan maar mee. Ja soms is die onhandig, maar voor mij, meestal niet.


En daar gaan een hoop mensen dus de fout in. Jij hebt veel ervaring en hebt de techniek onder de knie om ook met een zware bak ver te komen. Ik ken er nog een paar die rijden met een AT/zwaardere fiets alsof het een enduro is maar een hoop mensen zijn niet realistisch genoeg om te erkennen dat ze niet goed genoeg kunnen rijden. Ik kwam met de TA maar langzaam verder wbt mijn offroad techniek, een uitgeklede versie met betere vering ging al soepeler maar met de TT600R blijft de grijns op mijn gezicht, ook op geasfalteerde bergwegen. Ik heb dezelfde passen met de TA600 en de TTR gedaan en op de TA heb ik mijn hart wel in de keel gevoeld op de TTR niet.

Wanneer je niet zo goed rijdt  ga je sneller zitten en 'peddel' je door moeilijke stukken, terwijl op een lichte fiets, staan veel makkelijker is. Je kan op een lichte motor oefenen op je techniek terwijl je op een zware motor blijft worstellen en dus na een week bijna niet beter rijdt dan daarvoor.

Het hangt er dus erg vanaf hoe goed je kunt rijden en hoe goed je vering is. Ga je als prutser je motor ook nog eens volhangen met alu koffers en stop je die vol met meer spullen dan je absoluut nodig hebt, dan wordt het echt lastig.


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2018 13:16 #37 door kees
Beantwoord door kees in topic TET (Trans Europe Trail)

Helemaal mee eens Lennert, ook volledig mijn ervaring.

Die lichtere trail- en endurobikes kunnen van zichzelf al vele malen meer dan je zelf ooit zult kunnen. En omdat die motor geen issue meer is, sterker nog, hij helpt je aan alle kanten mee, is de leercurve veel steiler en de funfactor zit daar wat mij betreft onverkort aan gekoppeld. Het is ook een superboost voor je zelfvertrouwen. Dus je tripje, kort of lang, moeilijk of makkelijk, wordt er alleen maar gaver van. En daarmee ook je herinnering.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 nov 2018 16:18 #38 door Domi
Beantwoord door Domi in topic TET (Trans Europe Trail)

Het was niet mijn motor, ik heb voor dit soort ritten een NX650.
De DRZ400S had de originele vertanding, de originele uitlaat(bochten), maar wel een stage1 carb conversie.

Ah oké. Heb me nu wel wat ingelezen over de DRZ maar hij lijkt wel wat onderhoudsgevoelig te zijn, word over het algemeen aangeraden om de onderhoudsintervallen te verkorten om problemen in de toekomst te vermijden. En de DRZ schijnt ook niet beter te zijn op de snelweg dan een WR250R/CRF250L door gebrek aan een 6de versnelling.

Je hebt wel veel meer oomph maar dat is niet waar ik (op dit moment) naar opzoek ben. Vind het wel jammer dat Honda niet het blokje van de CB300R in de CRF stopt, heb je net even wat meer power voor op de snelweg en lange onderhoud intervallen. De CRF heeft zich al bewezen als wereldreiziger, als Honda hem een paar pk meer geeft en iets betere vering dan zouden ze een topper hebben lijkt mij.

En daar gaan een hoop mensen dus de fout in. Jij hebt veel ervaring en hebt de techniek onder de knie om ook met een zware bak ver te komen. Ik ken er nog een paar die rijden met een AT/zwaardere fiets alsof het een enduro is maar een hoop mensen zijn niet realistisch genoeg om te erkennen dat ze niet goed genoeg kunnen rijden. Ik kwam met de TA maar langzaam verder wbt mijn offroad techniek, een uitgeklede versie met betere vering ging al soepeler maar met de TT600R blijft de grijns op mijn gezicht, ook op geasfalteerde bergwegen. Ik heb dezelfde passen met de TA600 en de TTR gedaan en op de TA heb ik mijn hart wel in de keel gevoeld op de TTR niet.

Wanneer je niet zo goed rijdt  ga je sneller zitten en 'peddel' je door moeilijke stukken, terwijl op een lichte fiets, staan veel makkelijker is. Je kan op een lichte motor oefenen op je techniek terwijl je op een zware motor blijft worstellen en dus na een week bijna niet beter rijdt dan daarvoor.

Het hangt er dus erg vanaf hoe goed je kunt rijden en hoe goed je vering is. Ga je als prutser je motor ook nog eens volhangen met alu koffers en stop je die vol met meer spullen dan je absoluut nodig hebt, dan wordt het echt lastig.

Dat gevoel heb ik dus ook, voel me veel vrijer op de NX in lastige stukken. Het gaat gewoon allemaal makkelijker en als het makkelijker gaat zet je ook eerder een tandje erbij. Kijk ook wel filmpjes van de TET op yt maar moet er bij sommige delen moet ik er niet aan denken dat ik daar met beperkte skills op een TransAlp + wat bagage zou moeten ploeteren.  ;D


TransAlp 600 '96 - WR250R '08

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2019 11:21 #39 door Dorus
Beantwoord door Dorus in topic TET (Trans Europe Trail)
De ultime TET fiets zou zelf moeten bouwen. Op het ADVriders forum hebben een aantal inmates een CRF500L gemaakt.
Dit is een CRF250L met een CB500X motorblok. Dan heb je het snelweg comfort van een 2 cilinder en het offroad gemakt van een CRF250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2019 15:13 #40 door Ceetje
Beantwoord door Ceetje in topic TET (Trans Europe Trail)
Yup, sommige heel creatieve geesten daar op adv.riders forum. Al heel wat creaties gezien daar.  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden